Матлок / Matlock

Ако човек си пада по криминални драми, мистерии, заплетени сюжети и завръщащия се с пълна сила и страст whodunit жанр, то със сигурност е чувал, а може би и гледал, изключително популярната криминално-съдебна драма Матлок.
От 1986 до 1995 година, Матлок е една от най-гледаните програми на NBC, които оригинално започват да правят шоуто. В рамките на 45 минути телевизионно време великолепният Анди Грифит, влиза в обувките на очарователния, напорист и изключително хитър адвокат Бен Матлок, който разрешава престъпления с размаха на Еркюл Поаро и Шерлок Холмс взети заедно. Той разкрива престъпника в съдебната зала (подобно на оригиналната идея на Агата Кристи в първия й роман Аферата в Стайлс) и със затварящата си реч въздава справедливост. Шоуто е създадено от Дийн Харгроув, чиято кариера блести с телевизионни бижута като Пери Мейсън (телевизионните филми, излъчвани от 1985 до 1995 година), Мъжът от U.N.C.L.E., Коломбо, Диагноза: Убийство и разбира се, Матлок. В зората на криминалните и съдебните драми на малкия екран – и техният най-голям пик през 80-те и началото на 90-те години – Дийн Харгроув е един от хората, създали шоута, които служат за основа на телевизионната поредица, която познаваме днес. Подобно на своите предшественици и друг голям хит излязъл само две години по-рано – Убийство по сценарий, Матлок залага на простички идеи – заплетен случай, харизматичен основен персонаж, динамика в действието и изненадващ финал и разрешение на загадката, които оставя зрителите във възторг.

Обожавам Матлок. Обожавам Анди Грифит в тази роля и дори когато ABC взимат шоуто под крилото си в последните му няколко сезона и нещата буксуват, пак гледането на добра драма, която залага на човешката природа и най-лошото в нея, е неподправено удоволствие.
Мистерията продължава да е един от най-купуваните, четени и гледани жанрове, и всеки, който я харесва ще ви каже, че това се дължи на най-дълбокото и първично желание в нашата природа – любопитството. Желанието да разбереш защо? Хората просто обичат да знаят и докато не стигнат до дъното на нещата, чоплят, така както се чопли рана. До кръв. Ако имате възможност да гледате старите сезони на „Матлок“ (а защо не и на Убийство по сценарий или Коломбо) не се лишавайте от този кеф. Ефектите не са като в наши дни, но дозировката между драма и мистерия е тамън.

Много, много години по-късно, във времена, в които телевизията търпи прогрес, за какъвто едва ли някой някога е мечтал, Матлок се завръща на екран. В нова опаковка и по нов начин, но със същите идеи. Или почти. Поредиците на малкия екран едно време са били злато. В определен ден, тълпи от хора са сядали на дивана и са чакали новата загадка, случай, смешка или нещо друго, което ще ги остави без дъх, докато следят напеченото действие на малкия екран. И когато нещо ново, но приличащо на нещо старо и познато се появи отново на екран това си е повод човек да се зарадва, да си сипе нещо силно и да седне на дивана, за да гледа, докато нечия драма се разплита пред очите му. Хората все по-често искат мащабни продукции с размах, в които в цели сезони действието се напряга до такава степен, че накрая на 12-те епизода човек ще се пръсне от напрежение. Но добрата поредица си е класика и когато една класика отново е тук, няма как да не й се обърне внимание.

Матлок получава нов облик. И когато някой реши да върне нещо толкова старо и значимо е хубаво да го направи добре. Новата версия на „Матлок“ залага на почти същото като старата – харизма и добра мистерия. Първото идва от нечовешката Кати Бейтс. Второто, от любопитните сюжети и интересните обрати. Отново под формата на поредицата, в която се нижат епизод след епизод с нов случай за разплитане, Матлок разказва за Мади Матлок – „да, точно като в стария сериал“, както казва Кати Бейтс в началото – пенсиониран адвокат, който с хитрост, изобретателност и повече ум, успява да си намери работа в голяма адвокатска кантора. Всички я гледат с насмешка и съмнение, но подобно на котка, Мади успява да „прелъсти“ с чар и ум колеги и опоненти, за да постигне целите си. А те не са просто да има работа, за да не се занимава с плетене. Не, тя има почти пъклен план, който разплита като кълбо прежда пред очите на зрителите.
Вярваща на максимата, че бидейки възрастна е почти невидима или поне невинна, Мади Матлок създава поредица от пъзели, с усмивка на възрастна дама, която ви сипва арсеник в кафето. „Има едно странно нещо, което се случва, когато жените остареят. Ставаме почти невидими. Но това е полезно, защото никой не вижда, че идваме.“, казва Мади още в пилотния епизод. И верен именно на тези думи, Матлок дава по-широка арка на своя сюжет. Освен различни случаи, включващи престъпления и загадки, новата версия на „Матлок“ скача малко по-високо от обикновена съдебна драма и очертава сюжет на интриги, предателства, скрити тайни и конспирации.

Може би на пръв поглед новият Матлок може да бъде разглеждан като любимия тренд на филмовата индустрия напоследък – същото, но този път с жени. Тоест, може спокойно да приемем, че Кати Бейтс е новият Анди Грифит. Но още в края на първи епизод става ясно, че новият Матлок всъщност е мета коментар на стария. Няма нужда да сте гледали оригинала, за да ви допадне този, но има разни дребни детайли, които ще ви направят впечатление, ако познавате вселената на Матлок добре.
Казах ли вече, че Кати Бейтс е разкошна? Останалият актьорски състав гравитира около нея, както и трябва да бъде, а тя носи шоуто на раменете си с достолепие, чувствителност и лекота, която малцина умеят.

Матлок тръгва у нас по Star Crime на 26 март от 22 часа и всяка седмица може да очаквате по един нов епизод пълен със сочни престъпления, гарнирани с добро настроение и Кати Бейтс като една от най-яките черешки на тази приятна за гледане и консумиране телевизионна торта. Епизодите на Матлок са 18 до момента (почти като едно време, когато телевизионните сезони бяха по 22 епизода и човек можеше да гледа с насладата, с която се тъпче неспирно с нещо сладко след дълъг работен ден), а пък сериалът вече е подновен за втори сезон.
Матлок е feel good телевизия. Няма претенции, че ще прави реваншистки сюжетни обрати или ще ви шокира. Няма да промени хода на телевизионния наратив, нито ще бъде „най-нетипичното шоу, което не сте гледали, а трябва“. За сметка на това в него има трилър, мистерия, тайни, скрити послания и интриги, които ще ви занимават по 50 минути на вечер, за да ви стане по-приятно. „Няма нищо по-измамно от очевидния факт“, казва сър Артър Конан Дойл и това е една максима, която важи, както за мистериите, така и за живота. Защото често едното е отражение на другото. И точно като в роман на Агата Кристи или Артър Конан Дойл, Матлок напомня на чаша чай, поднесена в скъп порцелан от красив мъж в добре ушит костюм, докато до вас се разиграва истинска мистерия.