Изабел Юпер, Жулиет Бинош и Рейф Файнс в новите филми на Патрисия Мазуи и Уберто Пазолини на 29-ия СФФ

Повече от двадесет години след като Патрисия Мазуи представя втория си пълнометражен филм Дъщерите на краля (Saint-Cyr, 2000) с участието на Изабел Юпер в конкурсната програма „Особен поглед“ на Кан, френската режисьорка работи отново с виртуозната френска актриса. Със Затворници в Бордо тя се завръща в Кан през 2024 година, този път в „Петнайсетдневката на режисьорите“, и разказва една история за приятелство между две жени, чиито съпрузи са попаднали зад решетките – с дълги присъди и сериозни престъпления. Мазуи изследва шанса за зараждане на една неподозирана приятелска връзка и как понякога интуитивните решения могат да повлияят на житейската съдба на хората. Оказва се, че дори и без физическото присъствие на мъжете в техния живот, двете жени са способни да оценят свободата, която притежават и да се подкрепят взаимно.
Затворници в Бордо умело и деликатно акцентира върху споделената човечност и доброта. Двете актриси в главните роли пресъздават историята по забележителен начин, а филмът ще бъде представен в програмата на София Филм Фест лично от неговата режисьорка и съсценаристка – Патрисия Мазуи, която ще бъде председател на Международното жури за първи и втори филми и ще връчи Голямата награда „София град на киното“ на Столичната община.

Италианският режисьор Уберто Пазолини, в чиято филмография са Nowhere Special (2020) и Натюрморт (2013), е добре познат като продуцент на прочутия Време за мъже (The Full Monty, 1997). Неговата най-нова творба, представена премиерно в Торонто ‘24, дава възможност на неповторимите Рейф Файнс и Жулиет Бинош да творят отново заедно пред камерата в ролите на двама от най-известните герои в световната литература – Омировите Одисей и вярната му съпруга Пенелопа.
Завръщането е адаптация, която не следва изцяло епоса на древногръцкия поет – пропускайки божествените намеси и фантастичните същества от гръцката митология, акцентът е поставен върху самото завръщане на Одисей, прекарал едно десетилетие във война пред стените на Троя и още десет години в премеждия из различни морски територии. Царят на Итака е изтощен, неразпознаваем, но трябва да се изправи срещу миналото си, за да намери сила да спаси семейството си и да спечели обратно изгубената си любов. Ключът към Завръщането е драмата на един смазан от съдбата си мъж и връзката с най-близките му хора, които той е изоставил в търсене на слава и признание. Силата на актьорското присъствие на Файнс е безспорно помитаща, а Бинош притежава изключителните качества на актриса, която може да превърне всяка героиня в уникална, неповторима жена – и точно това е образът на Пенелопа, която са си представяли стотици поколения почитатели на Омир. Взаимодействието между двамата, което помним от наградения с „Оскар“ за най-добър филм Английският пациент, присъства и в тази дълбоко интуитивна и съзерцателна творба на Уберто Пазолини, който ще има възможност лично да представи филма си в София.